Sök:

Sökresultat:

4754 Uppsatser om Ta tillvara pć resurser - Sida 1 av 317

En skattkista?

Mitt examensarbete Àr en undersökning i att ta tillvara pÄ restmaterial ifrÄn möbler. Vad kan det medföra i form av estetik och vÀrde? Vad finns det för bra metoder för att ta tillvara pÄ material? MÄlet Àr att finna en metod för att förÀdla ett anvÀnt material till nÄgot nytt..

Gör det du kan, med det du har, dÀr du Àr : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar kring resurser i förskola och skola

Barns behov, ekonomi och politik Ă€r det som utgör innehĂ„llet i den allmĂ€nna debatten i media kring de pedagogiska verksamheternas hantering av resurser. Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka pedagogers uppfattningar om resurser och dess fördelning i förskola och skola. Undersökningen har genomförts med tre kvalitativa fokusgruppsintervjuer med sammanlagt tolv deltagare frĂ„n fem olika pedagogiska verksamheter i Östergötland. Intervjuerna har sammanstĂ€llts, analyserats och jĂ€mförts med en teoretisk översikt dĂ€r litteratur samt nationell och internationell forskning inom omrĂ„det behandlats. Undersökningen visar att det Ă€r pedagogen sjĂ€lv, tillsammans med arbetslaget, som Ă€r den största resursen, samt att det finns resurser i verksamheterna som Ă€r outnyttjade pĂ„ grund av pedagogernas bristande tid, kompetens och engagemang.

Intraprenörskap - i mindre tillverkningsföretag

För tillverkande företag innebÀr globalisering en hÄrdare konkurrensmiljö vilket stÀller de i innovationens ekorrhjul. Men för att innovera mer och snabbare behövs anstÀllda med entreprenöriella egenskaper? intraprenörer. Syftet med detta arbete har varit att öka förstÄelsen för hur intraprenörskap tas tillvara i mindre tillverkningsföretag och identifiera frÀmjande och hÀmmande faktorer. Vi har kunnat finna exempel pÄ intraprenörer och hur dem har bidragit till att utveckla verksamheten nÀr nödvÀndiga friheter har givits dem.

Tyst kunskapsöverföring vid personalomsÀttning : En studie om hur en organisation arbetar med att ta tillvara pÄ den tysta kunskapen

I dag Àr det inte lÀngre resurser som till exempel kapital, mark, maskiner och teknologi som Àr de viktigaste tillgÄngarna för organisationer, utan snarare individers intellektuella resurser sÄ som kunskap. Detta har blivit en av de viktigaste ingredienserna i konkurrensen mellan organisationer. Studiens syfte var att fÄ en djupare förstÄelse för hur organisationer kan arbeta med att underlÀtta överföringen av den tysta kunskapen vid omsÀttning av personal. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer har vi gjort en studie inom en svensk kommunal förvaltning. Resultatet visar fyra olika tillvÀgagÄngssÀtt som anvÀnds för att behÄlla den tysta kunskapen inom förvaltningen; överlappning, öppen stÀmning, utvecklingsgrupp och mentorskap..

"Det Àr ju engelska ocksÄ." : en studie av hur elevers förkunskaper kan tas tillvara inom Àmnet engelska.

Syftet med denna uppsats var att ur ett elevperspektiv undersöka och problematisera hur elevers förkunskaper kan tas tillvara i undervisningen inom Àmnet engelska. Undersökningen baserades pÄ kvalitativa forskningsintervjuer med Ätta elever i Är 9 samt fördjupningar i litteratur och styrdokument..

Företagets viktigaste resurs ? En kvalitativ studie om chefers ledarskap och hur de tar tillvara pÄ de anstÀlldas kunskap

Bakgrund: Att kunskap blivit en central och viktig del av nutidens arbetsmarknad och nĂ€ringsliv Ă€r nĂ„got som de flesta mĂ€nniskor Ă€r överens om. Även allt fler företag belyser vikten av att anvĂ€nda den kunskap och kompetens som finns hos de anstĂ€llda och ser denna kunskap som en av de viktigaste tillgĂ„ngarna. Vi tĂ€nker att chefen har stora möjligheter till att pĂ„verka hur företagen tar tillvara pĂ„ de anstĂ€lldas kunskap. Samtidigt som vi anser att den typ av ledarskap som chefen anvĂ€nder kan ha en stor inverkan pĂ„ hur detta sker. Vi ser vĂ„rt val av problemomrĂ„de som intressant och aktuellt i och med dagens utveckling och det ökade behovet av att ta tillvara pĂ„ den mĂ€nskliga kunskapen.Syfte: Syftet med den hĂ€r undersökningen Ă€r att fĂ„ en bild av chefers syn pĂ„ ledarskapets roll för att frĂ€mja de anstĂ€lldas kunskap i en verksamhet och hur cheferna arbetar konkret för att ta tillvara pĂ„ kunskapen hos de anstĂ€llda.Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning i form av sju semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga chefer inom privat och offentlig sektor.Resultat: De mönster vi kan urskilja Ă€r att flertalet av cheferna var överens om att en demokratisk ledarskapsstil Ă€r den bĂ€sta för att ta tillvara pĂ„ de anstĂ€lldas kunskap.

Utomhusdidaktik i förskolan : "DÀr finns alla möjligheter utomhus"

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till utomhusdidaktik pÄ sex utvalda förskolor. För att ta reda pÄ vilka möjligheter och hinder det finns med att arbeta utomhus med barnen samt hur pedagogerna tar tillvara pÄ nÀrmiljön intervjuade vi sex förskollÀrare. LitteraturgenomgÄngen visar pÄ positiva resultat vad det gÀller barns motoriska och intellektuella utveckling. UtifrÄn detta samt egen erfarenhet fann vi det intressant att undersöka hur pedagogerna utifrÄn sin roll tar tillvara pÄ olika lÀrmiljöer utomhus. Resultatet visar pÄ ett positivt synsÀtt till utomhusvistelse men att pedagogens engagemang har betydelse för hur planerade och spontana aktiviteter tas tillvara pÄ.

Rektorers tankar om resurser

Syftet med studien Àr att fÄ kunskap om hur rektorer definierar och vÀrderar resurser. Genom kvalitativa intervjuer och ett rangordningsformulÀr har rektorers syn pÄ olika former av resurser kartlagts kopplade till elevers studieresultat och lÀrandemiljö liksom resurser som eventuella hinder. Studiens resultat pekar pÄ att resursbegreppet bestÀms av vem, var och nÀr det definieras. DÄ samtliga grundskolerektorer i en kommun rangordnar Àr det resurser av mer abstrakt/sjÀlslig karaktÀr som vÀrderas högt oavsett kön. Högst vÀrderas personalkompetens och den psykiska miljön, vilka bÄda, enligt Herzbergs tvÄfaktorteori, Àr motivationsfaktorer som ökar arbetsprestation och tillfredsstÀllelse och bör gynna eleverna.

"Att lÀra in ute" En kvalitativ studie om hur lÀrare i förskolan tar tillvara pÄ matematiktillfÀllen utomhus

AbstractSyftet med denna studie har varit att undersöka hur lÀrarna i förskolan arbetar för att ta tillvara pÄ och synliggöra matematiktillfÀllena som ges ute. Vi vill ocksÄ undersöka hur lÀrarna i matematiktillfÀllena anvÀnder sig av naturen och de material som finns. Studiens syfte Àr Àven att undersöka om barnen ser och uppfattar nÀr lÀrarna anvÀnder sig av matematik. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod och gjort intervjuer med fem lÀrare och fem barn pÄ olika förskolor i södra Sverige. VÄrt resultat av studien Àr, utifrÄn vÄr tolkning av den litteratur vi tagit upp och de intervjusvar vi analyserat, att lÀrarna Àr vÀl medvetna om hur de kan arbeta för att synliggöra matematiken bÄde inne och ute.

Har det hÀnt nÄgot sedan förslagslÄdan? : En studie av hur tjÀnsteföretag tar tillvara pÄ medarbetarnas idéer

Alla företag mÄste stÀndigt utvecklas för att vara konkurrenskraftiga och ett viktigt konkurrensmedel Àr företagens tjÀnster. De senaste tio Ären har mycket forskning fokuserat pÄ hur kunden kan involveras i tjÀnsteutvecklingen. Hur företaget kan ta tillvara pÄ idéerna och kunskapen hos medarbetarna som möter kunderna finns det inte lika mycket forskning kring. Dock Àr de flesta överens om att medarbetarna Àr en viktig resurs och att medarbetarna som möter kunderna har en unik relation till kunderna. Med bakgrund av detta menar vi att det Àr viktigt att studera hur företag tar tillvara pÄ dessa medarbetares idéer.  Detta var utgÄngspunkten för studien.Den tidigare forskning som finns inom fÀltet har till stor del fokuserat kring vilka faktorer som pÄverkar och/eller gör ett förslagssystem framgÄngsrikt.

De osynliga möjligheterna - Hur synergi uppfattas i praktiken

Syftet med den hÀr studien Àr att empiriskt undersöka hur ett relaterat diversifierat företag kan ta tillvara de möjligheter till synergieffekter, som flera olika produktgrupper ger. Vi har undersökt detta genom en kvalitativ fallstudie pÄ Procordia Food. DÀr undersökte vi tillvaratagandet av synergier som genereras av osynliga resurser - kunskapsöverföring. UtifrÄn en analys av Procordia Foods organisation, i förhÄllande till den referensram vi har valt att anvÀnda oss av, formulerade vi följande hypoteser: Hypotes 1 - Den begrÀnsade medvetenheten om synergiers innebörd hos relaterat diversifierade företag förhindrar att en potential för effektivisering utnyttjas. Hypotes 2 - Relaterat diversifierade företag gÄr miste om potentiella fördelar dÄ de inte utformar organisationsstrukturen efter synergigenererande faktorer.

Hand, hjÀrta och huvud : En studie om skolans resurser och deras betydelse för elevers resultat

Studien undersöker sambandet mellan skolans resurser och elevresultaten i engelska Är nio i en medelstor stad i Mellansverige. Syftet Àr att genom enkÀtundersökningar och intervjuer studera vilken inverkan skolans resurser har pÄ elevernas studieresultat i engelska. Studien utfördes genom intervjuer med rektorer pÄ ett antal skolor, samt genom analyser av resultatstatistik frÄn Skolverket.Resultaten som presenteras visar att det gÄr att se ett samband mellan elevernas resultat och skolornas resurser sÄsom tid, gruppstorlek och organisation. Vidare framgÄr att verksamheten i engelskundervisning varierar stort och att kontinuiteten överlag Àr dÄlig.  .

HushÄllning med resurser; producentens ansvar

?Det var bÀttre förr? Àr ett uttryck man ofta fÄr höra nÀr diskussioner om produkters hÄllbarhet kommer pÄ tal. Om produkter hÄller sÀmre idag Àn ?förr? och detta leder till att jordens Àndliga resurser töms, Àr detta miljörÀttsligt korrekt? Vilka krav har egentligen producenter vad gÀller hushÄllning med resurser?Det jag kommit fram till med denna uppsats Àr att Àven om dagens lagstiftning medför krav pÄ producenter att hushÄlla med resurser och att detta krav medför att produkter bör ha en sÄ bra hÄllbarhet som det Àr möjligt anser jag att miljöbalken saknar specifika regler som skulle kunna reglera denna hÄllbarhet bÀttre..

Hur barn med hörselnedsÀttning anvÀnder resurser för delaktighet och meningsskapande i förskolan

I denna studies problemomrÄde behandlas den didaktiska designen utifrÄn ett barn med hörselnedsÀttning i förskolans verksamhet. Det innebÀr att barnets lÀrprocess sker i meningskapande aktiviteter som i sin tur ger delaktighet genom anvÀndning av olika resurser genom ett mutlimodalt perspektiv. Syftet med denna studie var att fÄ en förstÄelse för vilka olika resurser och kombinationer av resurser förskollÀrarna anvÀnder för att ge barn med hörselnedsÀttning meningsskapande och delaktighet i sina lÀrprocesser i förskolan. De resurser som studien studerar nÀrmare Àr tecken som stöd (Tss), olika material och ekonomi. Genom intervjuer med respondenterna, förskollÀrare, barnskötare, specialpedagog och förskolechef har vi kommit fram till ett resultat.

Ensam Àr stark ?en kvalitativ studie av en banks interna resurser och förmÄgor

Författarna har kommit fram till att smÄ innovativa banker kan omorganisera sina resurser genom en urvalshÀndelse eller ett strategiskt val sÄ att dynamiska förmÄgor uppstÄr. Dessa dynamiska förmÄgor pÄverkar i sin tur och kan Àven utgöra kritiska resurser som föder förmÄgorna; innovations-, produktions- och marknadsledningsförmÄga. Dessa tre Àr i sin tur grunden till konkurrensfördelar hos smÄ och medelstora företag. Slutsatserna illustreras genom en av författarna konstruerad modell..

1 NĂ€sta sida ->